Voorwoord

Met dit jaarverslag kijken we terug op 2023, een jaar waarin de NOB op vele fronten actief was en groeide als vereniging.

Als voorzitter ben ik verheugd te melden dat we ons 6.000ste lid mochten verwelkomen, een mijlpaal die mede te danken is aan de aansluiting van diverse nieuwe kantoren.

Ook qua opleidingen hebben we niet stil gezeten. Om onze nieuwe groep leden (in 2022 heeft de NOB de lidmaatschapsvereisten verruimd zodat ook (belasting)adviseurs met een niet fiscale opleiding in aanmerking komen voor toelating tot het NOB-lidmaatschap) een adequate beroepsopleiding te kunnen bieden heeft de SOB drie nieuwe (Engelstalige) trajecten binnen de beroepsopleiding ontwikkeld. In 2023 is de eerste groep van start gegaan.

In 2023 hebben we ons opnieuw gericht op een aantal fiscale thema’s. Zo domineerden de thema’s Box III en Wet minimum belasting opnieuw onze agenda, waarbij verschillende onderdelen van de NOB veel aandacht hebben besteed aan deze kwesties.

Een belangrijk moment was de benoeming van Marjet van Zuijlen tot beoogd voorzitter van de Raad van Advies (RvA). Al eerder hebben we aangekondigd dat we een raad van advies bestaande uit externe stakeholders gaan instellen om zo een blik van buiten naar binnen te krijgen en de communicatie met de maatschappij te versterken.

In 2023 heeft de NOB met andere partijen SOFIR opgericht, een platform om fiscale rechtshulp voor on- en minvermogenden te versterken. Diverse leden spanden zich in tijdens de Landelijke Aangifte Dag.

We hebben ons ingezet om het werk van onze vrijwilligers te erkennen en te waarderen, onder meer met het eerste vrijwilligersdiner, waarbij bijna 100 vrijwilligers bijeenkwamen om onder het genot van een walking dinner te netwerken en elkaar beter te leren kennen.

In 2023 introduceerden we ook verplichte e-learning over beroeps- en gedragsregels, evenals een self-assessment om de toepassing daarvan te evalueren. Dit draagt bij aan het verder waarborgen van onze kwaliteit van dienstverlening door onze leden. Dit programma zal komende jaren verder worden uitgewerkt.

Ik sta graag stil bij ons jaarcongres waarbij we onder andere ingingen op het veranderende beroep van de belastingadviseur en de aanpak van knelpunten in wet- en regelgeving. Ook hebben we deelgenomen aan constructieve gesprekken met onder andere de Belastingdienst, waarbij onderwerpen als rechtmatigheid versus rechtvaardigheid en de toekomst van fiscaal vakmanschap werden besproken.

We hebben deelgenomen aan constructieve gesprekken met onder andere de Belastingdienst, waarbij onderwerpen als kwaliteit van toezicht en de toekomst van fiscaal vakmanschap werden besproken.

Een andere mijlpaal was de ondertekening van een koepelconvenant met de Belastingdienst, waardoor onze leden de mogelijkheid hebben om te kunnen deelnemen aan Horizontaal Toezicht Fiscaal Dienstverleners (HT FD).

Tenslotte hebben we ons wederom in 2023 ingezet voor de rechtszekerheid en rechtsbescherming van burgers en bedrijven, een van de speerpunten van onze vereniging.

Namens het bestuur van de NOB wil ik iedereen bedanken die zich in 2023 heeft ingezet voor onze vereniging. Samen hebben we weer veel bereikt en kijken we met vertrouwen uit naar de toekomst.